1. Företagsinformation
KitchenTime.se ingår i Kitchentime Group, organisationsnummer 556826-1357.
Kontorsadress: Norra stationsgatan 69, 113 64 Stockholm.
2. Tillämplighet
Dessa köpvillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för KitchenTime.
För företagskunder gäller Köplagen.
Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se.
3. Beställning
När du registrerat en order hos KitchenTime och KitchenTime accepterat ordern träffas ett avtal mellan dig och KitchenTime. Orderbekräftelse skickas till den e-postadress du registrerat vid din beställning. För de fall beställaren är under 18 år måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att KitchenTime lider ekonomisk skada, polisanmäls. Personuppgifter hanteras enligt bestämmelserna i GDPR, läs mer under vår integritetspolicy.
KitchenTime förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris, p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, eller p.g.a. ett felaktigt pris har KitchenTime rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. KitchenTime skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt. Värdekoder kan ej kombineras med varandra.
4. Betalning
Moms ingår i alla priser.
I samarbete med Walley erbjuder vi nu betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här: Villkor och SECCI.
På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.
5. Leverans
Beställningar behandlas och levereras så snabbt som möjligt av KitchenTime. I fall när kunden anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av beställning, är det kundens ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med KitchenTimes köpvillkor. Företagskunders beställningar erbjuder vi företagsanpassade leveranssätt.
För beställningar över 100 kr tillkommer en fraktavgift på 49kr och för beställningar under 100kr tillkommer en fraktavgift på 99kr.
På KitchenTime.se är det enbart möjligt att beställa och få levererat inom Sverige.
För beställningar till andra länder, se KitchenTime.no, KitchenTime.dk, KitchenTime.fi
6. Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till KitchenTime, debiteras en avgift om 199kr för KitchenTimes kostnader i samband med returhantering och frakt.
Vid upprepade försök att leverera ut paket till kund debiteras avgiften en gång per outlöst försändelse.
7. Ångerrätt
Som privatkund har du rätt att frånträda köpeavtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller inte vid leverans av förseglade varor, som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel och förseglingen har brutits av konsumenten. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dagen då du mottagit den sista varan eller delen av din beställning. Om ångerfristen löper ut på en lördag eller helgdag förlängs fristen till nästkommande vardag.
8. Retur & öppet köp
Som privatkund har du rätt till öppet köp och full returrätt inom 14 dagar. Vid retur står du som kund för returfrakten och produkten skall vara oanvända och i oförändrat skick, ha alla manualer (om sådana finns) samt originalkartong/pall kvar. Öppet köp gäller inte vid leverans av förseglade varor, som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, till exempel och förseglingen har brutits av konsumenten. Vi förbehåller oss rätten att utföra en värdeminskning motsvarande produktens eventuellt förändrade skick vid mottagandet hos oss. Om varan p.g.a. felaktig användning förlorat sin avsedda funktion sker inte någon återbetalning. För full återbetalning ska varan kunna säljas som ny och varan och dess originalförpackning ska återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Vill kunden utnyttja sin returrätt görs det via vårt returformulär på KitchenTime.se. Returfrakten bekostas av kunden. Kunden har ansvar för varan vid eventuell returtransport. Om varan försvinner vid returtransporten eller skadas under densamma är det kunden som bär ansvar för detta och KitchenTime har rätt att vägra återbetalning. I fall av återbetalning, betalas pengarna inom 14 dagar från den dag då KitchenTime mottagit meddelandet. Kunden kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller tills kunden har lämnat bevis på att varan återsänts. Ifall av frågor kan kunden kontakta KitchenTimes kundservice via kontaktformulär.
I de fall produkten är specialtillverkad för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Ångerrätt gäller ej för företagskunder.
9. Reklamationer
Det är viktigt att du som kund kontrollerar leveransen vid ankomst för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta KitchenTimes reklamationsavdelning via vårt reklamationsformulär, och uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Därefter träffas överenskommelse för hur eventuell retur och ersättning ska hanteras. Vid godkänd reklamation bekostar KitchenTime frakten. Kunden har 3 års reklamationsrätt.
Reklamation av skador som uppstått i transporten (transportskador) måste anmälas till vår kundservice inom senast 4 bankdagar. Är paketet synligt skadad vid leverans ska detta påtalas till transportbolaget/ombudet och kund ska neka att ta emot paketet. Ta gärna foton på det skadad paketet. Skadan anmäls sedan omgående till vår kundservice.
OBS! Tänk på att alltid spara emballaget din vara kom i tills du synat din vara och konstaterat att den är i fullgott skick. Det förekommer att varor behöver skickas åter och detta emballage är då avsett för detta.
10. Avbeställning
Avbeställning av produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig. Kunden har rätt att avbeställa fram tills dess att kunden mottagit varan alternativt ankommit till ombud. Dock kan KitchenTime ta ut en skälig avgift för detta. Ifall avbeställning sker efter varan lämnat vårt lager krävs en avgift på 199 SEK.
Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från KitchenTime.
11. Äganderättsförbehåll
Alla varor förblir KitchenTimes egendom tills dess full betalning erlagts.
12. Ansvar för fel
KitchenTime ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor. KitchenTime bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex, men ej begränsat till, inkompatibilitet, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.
13. Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför KitchenTimes kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att KitchenTime befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
14. Tvist
Konsument: Tvist i anledning av detta avtal prövas av Stockholms tingsrätt som första instans. Svensk lag ska tillämpas.
Företagskund: Tvist i anledning av detta avtal ska slutligt avgöras genom skiljedom administrerat vid Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (”SCC”). Överstiger inte tvisteföremålets värde hundra gånger det vid tiden för påkallande av skiljeförfarande gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring (”Beloppsgränsen”), ska SCC:s Regler för Förenklat Skiljeförfarande tillämpas. Överstiger tvisteföremålets värde Beloppsgränsen, ska Skiljedomsregler för Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut tillämpas. Uppgår tvisteföremålets värde till ett belopp mellan Beloppsgränsen och 10 000 000 kr ska skiljenämnden bestå av en skiljeman. Överstiger tvisteföremålets värde 10 000 000 kr ska skiljenämnden bestå av tre skiljemän. Tvisteföremålets värde omfattar kärandens yrkande i påkallelseskriften samt eventuella genkäromål i svarandens yttrande över påkallelseskriften. Svensk lag ska tillämpas. Skiljeförfarandets säte ska vara Stockholm.
KitchenTime följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
15. Pricerunner Köpgaranti
Få ditt köp skyddat upp till 50.000 kr om något problem skulle uppstå. Som medlem på PriceRunner ingår alltid Köpgaranti hos oss. Denna tjänst är gratis och gäller för registrerade PriceRunner medlemmar. Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom en timme efter ditt köp genomföra din registrering. Det är gratis och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Bli medlem gratis på PriceRunner.
Om du vill att ditt köp ska omfattas av Köpgarantin så måste din beställning vara adresserad till dig som privatperson. Med Köpgarantin får du ersättning om en vara är trasig, om en enskild vara saknas vid leverans, om leverans av vara uteblir eller om varan är felaktig. Köpgarantin ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader utgår ingen ersättning.
På PriceRunner hittar du en lista på kategorier som ej omfattas samt kompletta användarvillkor som gäller. Varje månad hjälper PriceRunner över en miljon svenskar att hitta lägsta priset på populära produkter. PriceRunner har funnits sedan 1999 och har ända sedan starten varit både gratis och oberoende.