FRI FRAKT ÖVER 495 KR

★ ★ ★ ★ 4.4 / 5 PÅ TRUSTPILOT

ÖPPET KÖP 60 DAGAR

Logga in

Rörstrand – upp till 50% på klassiska serviser

Inspiration/Guider/Matlagning med själ – hur Victoria blev Colombias gjutjärnsikon

Matlagning med själ – hur Victoria blev Colombias gjutjärnsikon

I ett litet garage i Medellín Colombia på 1930-talet, tog en tonårspojke sin fascination för smält metall och förvandlade den till, en numera, gjutjärnsikon. Den pojken var Raúl Mejía – farfar till Manuel Mejía Warren, idag VD för gjutjärnsvarumärket Victoria. Ett varumärke vars historia är lika rik och mångfacetterad som de rätter som lagas i deras pannor.
onsdag 15 oktober 2025
Dela artikel
En samling gjutjärnspannor staplade på en kökshylla med träskärbrädor placerade bakom.

Ett arv gjutet i familj 

Det som började med leksakssoldater och krucifix, gjutna hemma i ett lokalt garage, har vuxit till ett globalt varumärke, med stekpannor, grytor och tortillapressar som nu finns i hem och kök över hela världen. Men för Victoria handlar historien inte bara om expansion – den handlar om passion, målmedvetenhet och att bevara ett arv. 

”Min farfar blev utslängd från den katolska skolan”, säger Manuel med ett leende. ”Varje dag på väg till gymnasiet passerade han ett gjuteri. Han fascinerades av den smälta metallen, så han slutade gå i skolan och började istället arbeta på gjuteriet som lärling. Ett år senare lånade någon honom ett garage där han använde de färdigheter han hade förvärvat för att starta eget. Han använde det kapital han tjänade här för att skala upp verksamheten, och så började allt”, förklarar Manuel. 

Det var detta djärva beslut som satte tonen för Victoria. Det som följde var årtionden av innovation och förnyelse. På 1950-talet levererade Raúl reservdelar till Medellíns blomstrande textilindustri. Senare, när importerade delar ersatte behovet av lokal tillverkning, ställde företaget om igen och skapade denna gång designen för en majskvarn som används för att tillverka arepas och tortillas i hela Latinamerika. Det var i detta ögonblick som varumärket Victoria, som vi känner det idag, föddes. 

Namnet? ”Det kommer från drottning Victoria”, förklarar Manuel. ”Enligt legenden donerade hon kvarnar till latinamerikanska länder så att människor skulle slippa krossa majsen för hand.” 

Att återuppfinna gjutjärn för det moderna köket 

I början av 2000-talet klev Manuel in i familjeföretaget och tog med sig sin bakgrund inom designteknik och sin kärlek till grillning. Han såg snabbt en möjlighet att förbättra ergonomin, funktionaliteten och finishen på de traditionella gjutjärnspannorna. 

”Jag använde en av våra stekpannor och tyckte att handtaget var kort och obekvämt. Gjutjärn är tungt och därför bör det vara ergonomiskt.” Så Manuel och hans team började omforma allt från handtaget till hällpiparna och integrerade även oljefångare som förhindrar kladdiga droppar. ”Vår ytbehandling är också mjukare, vilket hjälper till att bygga upp smaken snabbare – det är inte bara estetiskt, det är funktionellt”, berättar han.

I dag erbjuder Victoria både förinbränd och emaljerade serier, anpassade för olika kockar och behov. Emaljserien har visat sig vara särskilt populär på marknader där kunderna är mindre bekanta med den skötsel som gjutjärn kräver. ”Den är rostbeständig, praktisk och prisvärd, och du kan fortfarande inbränna pannan nytt på exakt samma sätt som en vanlig gjutjärnsprodukt. Det finns inget annat liknande på marknaden i denna prisklass.” 

Från Medellín till världen 

Trots framgångarna har resan för Victoria inte varit lätt. Varumärket har mött hård konkurrens från lågprisproducenter och, kanske ännu svårare, stigmatiseringen som följer med att vara ett colombianskt företag. 

”När folk hör ’Colombia’ tänker de ofta på det de sett på Netflix, och det finns många negativa associationer”, säger Manuel uppriktigt. ”Vi fick ringa kunderna själva, berätta vår historia och vinna deras förtroende. Det var hårt arbete.” 

Men uthålligheten gav resultat. Genombrottet kom när stora amerikanska återförsäljare och medier började uppmärksamma produkten. Bon Appétit, Food & Wine och till och med Wall Street Journal lovordade Victorias stekpannor. Sedan dess har företaget expanderat i Europa, bland annat till Sverige, Storbritannien, Tyskland och Danmark. 

”Vi kan inte konkurrera på pris”, säger Manuel. ”Men vi kan alltid konkurrera med kvalitet och själ. Vi har en historia att berätta – och det är den som gör att vi fortsätter växa.” 

Hälsa, hållbarhet och arv 

För Victoria är gjutjärn mer än bara köksredskap – det är ett uppdrag. Att främja hälsosammare kök. Till skillnad från många non-stick-pannor är gjutjärn fritt från PFAS och andra kemikalier. 

”De senaste åren har människor blivit mer medvetna om vad deras köksredskap faktiskt innehåller”, säger Manuel. ”Under pandemin hade folk tid att laga mat, läsa på och ställa frågor. Hos Victoria tror vi på att förändra köken – att göra dem både hälsosammare och mer hållbara.” 

Victorias engagemang för hälsa går hand i hand med deras miljövärderingar. Allt gjutjärn tillverkas av återvunnet stålskrot, helt och hållet producerat och utvunnet i Colombia. Över 90 procent av den energi som driver produktionen kommer från vattenkraft. ”Det är en cirkulär ekonomi, och vi är oerhört stolta över det”, säger Manuel. 

 
Trots att Victoria fortsätter att utvecklas finns hjärtat kvar i Medellín. ”Allt tillverkas här. Vi vill vara trogna våra rötter. Även när vi anpassar oss till nya marknader försöker vi alltid väva in lite av vårt colombianska DNA i allt vi gör – i innehåll, i förpackningar och i produkterna själva.” 

Ett varumärke med gjutjärnshjärta – och mycket själ 

I dag är Victoria mer än ett köksvarumärke. Det är en berättelse om generationers envishet, kulturell stolthet och tron på att de redskap vi lagar mat med spelar roll – och bör vara byggda för att hålla. 

Manuel sammanfattar det själv: ”Det som gör Victoria speciellt är själen bakom. Vi finns fortfarande här för att vi bryr oss om det vi gör, hur vi gör det och människorna vi gör det för.” 

Och hans egen favoriträtt? ”Grillat, alltid. Varje helg. Jag har älskat det sedan jag var liten. Nu får jag laga mat med redskap som vi själva har designat – och det känns rätt speciellt.” 

Rebecca Sparling
Skribent

Gjutjärnsredskap från Victoria

Se mer