FRI FRAKT ÖVER 495 KR
ÖPPET KÖP 30 DAGAR
Iittalas genombrott skedde under de första åren av modernismen och funktionalismen under 1930 och 40-talet. Iittala var bland de första företagen som övergick från att designa och producera dekorativa serviser till funktionella, stilrena produkter för vardagen i skandinavisk stil. Iittalas formgivare på den tiden inkluderade modernistiska banbrytande designers som Kaj Franck, Alvar Aalto och Aino Aalto som också la grunden för Iittalas designfilosofi ”att tänja på gränserna och att ge folket skönhet och funktion”. Iittala har fortsatt samarbete med flera kända designers som Alfredo Häberli, Harri Koskinen och Klaus Haapaniemi som har till uppgift att förfina traditionen i sin egen individuella stil. Iittala erbjuder alltifrån ny design till produkter som funnits i över 80 år.
Iittala skapar inredning och serveringsprodukter för hemmet i tidlös design som håller livet ut och kan användas i generationer. Produkterna är funktionella, estetiska och hållbara som ger glädje i vardagen. Det kan vara de små, enkla sakerna som får oss att njuta lite extra i livet, därför börjar den grundläggande designen med en djup förståelse för mänskliga behov.
Kaj Franck ansåg att produkterna ska kunna kombineras med varandra och behöll endast det nödvändigaste i ett verk. Några av Kaj Francks mest kända produktserier är porslinet Teema och glasen Kartio. Timo Sarpaneva hade också en betydande roll hos Iittala som var designern bakom logotypen ”i” som idag är Iittalas symbol. Iittala fortsätter att vara en drivande kraft inom skandinavisk design. Det värdesystem som skapades av Aalto och Franck lever vidare idag genom Iittalas designers som strävar efter att skapa dessa meningsfulla och inte alltför kostsamma designlösningar som mäter sina prestationer i kvalitet snarare än i uppmärksamhet.
Iittalas rötter kan spåras tillbaka till 1881 när en glasfabrik grundades i en liten by som heter Iittala i Finland. Ända från början har Iittala varit en modern industriell fabrik. Produkterna är designade för att ge vardagen lite extra liv och glädje under lång tid. Legendariska designers som Aino Aalto, Alvar Aalto och Kaj Franck har också varit drivande krafter i utvecklingen av varumärket.